ارتباطات غیرکلامی در مذاکره و زندگی روزمره
نویسنده : ، موضوعات : بلاگی ، 2 ماه پیش ارسال شده

ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن     مختص کاربر ویژه    

ارتباط غیرکلامی و زبان بدن

ارتباطات غیرکلامی و زبان بدن در مذاکره از جمله بحث‌هایی است که همیشه مورد توجه و علاقه مذاکره کنندگان قرار داشته است.

اگر چه معمولاً در گفتگوهای متعارف، اکثر مردم زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی را به یک معنا به کار می‌‌برند یا معنای آنها را شبیه هم در نظر می‌گیرند.

اما اگر بخواهیم دقیق‌تر سخن بگوییم، باید زبان بدن را یکی از زیرمجموعه‌های ارتباطات غیرکلامی در نظر بگیریم.

ارتباط غیرکلامی چیست؟ مروری بر تعریف ارتباط غیرکلامی

در تعریف ارتباطات غیرکلامی می‌توان گفت:

هر پیامی که به کمک ابزاری غیر از کلمات برای طرف مقابل ارسال می‌شود، یک پیام غیرکلامی است و دانشی که مجموعه پیامهای غیرکلامی و شیوه ارسال و نحوه تاثیر آنها بر مخاطب را بررسی و تحلیل می‌کند، دانش ارتباطات غیرکلامی نامیده می‌شود.

[ لینک مرتبط: چند تعریف آکادمیک از ارتباط غیرکلامی ]

تاریخچه ارتباط غیرکلامی

انواع ارتباطات غیرکلامی (طبقه بندی سه گانه)

اگر بخواهیم زیر مجموعه های دانش ارتباطات غیرکلامی را به صورت دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌توانیم سه حوزه‌ی زیر را مورد توجه قرار دهیم:

انواع ارتباطات غیر کلامی - ارتباط از طریق زبان بدن و فضا و زمان سه شکل اصلی ارتباط غیرکلامی هستند

البته این نوع تقسیم‌بندی‌ها سلیقه‌ای هستند و صرفاً با هدف خُرد کردن بحث‌ها و درس‌ها انجام می‌شوند.

به همین علت، ممکن است شیوه‌های دیگری را هم در کلاس‌ها و کتابها ببینید.

زبان بدن: پیام‌های ارسال شده توسط بدن

زبان بدن یا Body Language، بخشی از ارتباطات غیرکلامی است که بر پایه‌ی بخش‌های مختلف بدن شکل می‌گیرد.

از جمله‌ زیرمجموعه‌های زبان بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ژست های بدن
  • حرکات دست و پا
  • لمس کردن دیگران (مثل دست گذاشتن بر روی شانه‌ی یک نفر)
  • حالت ایستادن و نشستن
  • نحوه دست دادن
  • علائم چهره و حالات مختلف صورت
  • ارتباط چشمی
  • زاویه بدن

معمولاً لحن و حجم صدا و شکل بیان را نیز در همین بخش طبقه‌بندی می‌کنند.

پیام‌های ارسال شده از طریق فاصله، ابعاد فیزیکی، اشیاء و چیدمان محیط

ابعاد میزی که برای اتاق کار خود انتخاب می‌کنیم و موقعیت آن میز در دفتر کارمان، می‌تواند برای کسی که وارد اتاق‌مان می‌شود، پیام‌هایی به همراه داشته باشد.

هم‌چنین فاصله‌ و موقعیتی که هنگام نشستن در یک جلسه و مهمانی، نسبت به سایر افراد حاضر در آن‌جا انتخاب می‌کنیم نیز، حامل پیام‌هایی برای دیگران است.

میزان تراکم فیزیکی در یک جمع هم، می‌تواند بر ارتباطی که میان اعضای آن جمع شکل می‌گیرد تأثیر داشته باشد.

حضور ده نفر در  ویلایی که برای ۵۰ نفر طراحی شده در مقایسه با حضور همان ده نفر در ویلایی که برای ۵ نفر طراحی شده است، می‌تواند تاثیرات محسوسی روی تمام پیام‌های رد و بدل شده در یک مسافرت داشته باشد.

در جلسه‌ی کاری، من کنار چه کسی می‌نشینم؟ وقتی مهمان به خانه می‌آید، او را کجا می‌نشانم؟ موبایلم را در یک گفتگو در کجا قرار می‌دهم؟ کیفم را روی زمین می‌گذارم یا صندلی مقابل؟

صندلی خودم را در کجای اتاق قرار می‌دهم؟ بزرگترین تصویر از لوگوی شرکت را کجا نصب کرده‌ام؟ در راهروی شرکت؟ پشت میز منشی؟ یا در اتاق خودم؟

یکی از بخش‌های سه‌گانه‌ی دانش ارتباطات غیرکلامی می‌کوشد پیامهای مربوط به فاصله، قلمرو، فضای فیزیکی و چیدمان محیط را بررسی و تحلیل کند.

از جمله‌ی مباحث این بخش می‌توان به سرفصل‌های زیر اشاره کرد:

  • قلمرو فیزیکی و فاصله
  • چیدمان افراد و اشیاء نسبت به یکدیگر
  • موانعی که بین خود و طرف مقابل قرار می‌دهیم
  • انتخاب مدل و رنگ و طرح پوشش و لباس
  • عطر و بویی که در محیط وجود دارد یا فرد استفاده می‌کند
  • رنگ‌هایی که در اطراف خود به کار می‌گیریم

[ درس مرتبط: روانشناسی رنگها ]

[ درس مرتبط: روانشناسی محیطی ]

نگاه به زمان و نحوه انتخاب زمان

قضاوت شما درباره‌ی کسی که دیر وارد یک جلسه می‌شود چیست؟

آیا پیش آمده که جایی، عمداً دیر در محل قرار حاضر شوید؟

بالعکس؛ آیا شرایطی بوده که تأکید داشته باشید زودتر از زمان توافق شده به محل قرار برسید؟

اعتراض خود را نسبت به حرف طرف مقابل در چه زمانی اعلام می‌کنید: در میانه‌ی صحبت‌هایش؟ یا وقتی تمام حرف‌هایش را مطرح کرد؟

آیا گلایه‌ی خود را از رفتار دوست‌تان در یک مهمانی، در همان مهمانی به او می‌گویید یا ترجیح می‌دهید پس از ترک مهمانی با او صحبت کنید؟ آیا پیش آمده که ترجیح بدهید صبر کنید و وقتی چند ماه از آن مهمانی گذشت، گلایه‌ی خود را مطرح کنید؟

این‌ها نمونه‌هایی از نقش زمان در برقراری ارتباط هستند.

ما به سادگی با زمان بازی می‌کنیم و معنای یک جمله یا رفتار مشخص را با انتخاب یک زمان متفاوت، تغییر می‌دهیم.

پرداختن به هر یک از موضوعات فوق و زیرمجموعه‌های آن‌ها، نیازمند درس‌های متعددی است.

اما با در نظر داشتن این چارچوب، جایگاه هر یک از مباحث ارتباط غیرکلامی در کل درس برای شما شفاف‌تر و مشخص‌تر خواهد بود.

معرفی چند مقاله و کتاب ارتباطات غیرکلامی

آنچه در این‌جا فهرست شده، کتاب‌ها و مجموعه مقالاتی است که در تدوین درس‌های مربوط به زبان بدن و ارتباط غیرکلامی بهین بلاگ مورد استفاده قرار گرفته است.

اما اگر در جستجوی فهرست کامل‌تر با توضیحات بیشتر هستید، پیشنهاد می‌کنیم به دو مطلب زیر مراجعه کنید:

  مقالات مرتبط با زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی

  چند کتاب زبان بدن و ارتباطات غیرکلامی

 

پیشنهاد عضویت در بهین بلاگ

دوست عزیز.

شما با عضویت رایگان به عنوان کاربر آزاد بهین بلاگ (صرفاً با تعیین نام کاربری و کلمه‌ی عبور) می‌توانید به حدود نیمی از چند هزار درس بهین بلاگ دسترسی داشته باشید.

همچنین در صورت تمایل، با پرداخت هزینه عضویت، به همه‌ی درس‌های بهین بلاگ دسترسی خواهید داشت.

فهرست برخی از درس‌های مختص کاربران ویژه بهین بلاگ را نیز می‌توانید در اینجا ببینید:

 فهرست درس‌های مختص کاربران ویژه بهین بلاگ

البته از میان درس‌های مطرح شده، شاید بهتر باشد ابتدا مطالعه‌ و بررسی مباحث زیر را در اولویت قرار دهید:

  دوره MBA

  فنون مذاکره

  تصمیم گیری

  مدیریت بازاریابی

  سواد دیجیتال

  شما تاکنون در این بحث مشارکت نداشته‌اید.

برخی از دوستان بهین بلاگی که به این درس علاقه مندند:  , , , ,

 

برخی از سوالهای متداول درباره بهین بلاگ

بهین بلاگ چیست و چه می‌کند؟

چه درس‌هایی در بهین بلاگ ارائه می‌شوند؟

هزینه ثبت‌نام در بهین بلاگ چقدر است؟

آیا در بهین بلاگ فایل‌های صوتی رایگان هم برای دانلود وجود دارد؟

با بهین بلاگ همراه شوید

آیا می‌دانید که فقط با درج نام کاربری و ایمیل خود می‌توانید به جمع بهین بلاگی‌ها بپیوندید؟

اطلاعات ثبت نام

 

ترتیبی که گروه بهین بلاگ برای خواندن مطالب سری ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن به شما پیشنهاد میکند:

سری مطالب حوزه ارتباطات غیر کلامی و زبان بدن

تمامی حقوق مطالب برای وبسایت بهین بلاگ محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
تمامی حقوق مطالب برای وبسایت قدرت گرفته از : بک لینکس