کارآفرینی یا Entrepreneurship یعنی ؟
نویسنده : ، موضوعات : بلاگی ، 3 ماه پیش ارسال شده

کارآفرینی یا Entrepreneurship یعنی ؟

تاکنون معانی مختلفی برای کارآفرینی ارائه شده زیرا از هر منظری می توان به این موضوع نگریست و آن را مورد بررسی قرارداد. صاحب نظران کارآفرینی این موضوع را اینگونه تعریف کرده اند: بهین بلاگی عبارت است از فرایند خلق چیزی با ارزش و متفاوت، از طریق اختصاص زمان و تلاش کافی، همراه با ریسک مالی، روانی و اجتماعی، همچنین دریافت پاداشهای مالی و رضایت شخص از نتایج حاصله.
کارآفرینی یا Entrepreneurship واژه ای نسبتاً قدیمی است که ریشه فرانسوی دارد.
کلمه کارآفرین حدود سیصد سال قدمت دارد و نخستین کسانی که واژه‌ی کارآفرین و مفهوم کارآفرینی را مورد توجه قرار دادند، اقتصاددان‌ها بودند.
کسانی مانند ریچارد کانتیلون و آدام اسمیت لغت کارآفرین را در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی به کار برده‌اند.
تاریخچه کارآفرینی به یک قرن قبل بازمی‌گردد
با وجودی که حدود سیصد سال است که برخی افراد کارآفرین نامیده می‌شوند، اما کارآفرینی به شکلی که ما می‌فهمیم، تنها حدود یک قرن است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.
به عبارتی، اینکه کارآفرینی را یک علم بدانیم و اینکه عده‌ای در دانشگاه‌ها متخصص کارآفرینی باشند و یا اینکه کسانی بخواهند بین کارمندی و کارآفرینی یک راه را انتخاب کنند و این انتخاب، به عنوان یک سوال جدی در مسیر شغلی به رسمیت شناخته بشود، یک اتفاق نسبتاً جدید و متعلق به یک قرن اخیر است.
پدر علم کارآفرینی :
رایج است که در هر فعالیتی، برخی از پیش‌کسوت‌ها و افراد قدیمی آن حوزه را به عنوان پدر یا مادر آن حوزه اعلام می‌کنند.
مثلاً پیتر دراکر را پدر مدیریت نوین می‌دانند یا فردریک تیلور را پدر مدیریت علمی می‌دانند.
اگر بر همین سبک بخواهیم برای کارآفرینی هم پدری انتخاب کنیم، تقریباً بر سر آقای ژوزف شومپیتر توافق عمومی وجود دارد.
یوزف آلویس شومپِیتر (ژوزف شومپیتر )
تولد ۸ فوریه ۱۸۸۳ – درگذشت ۸ ژانویه ۱۹۸۰
اقتصاددان و سیاسی دان اتریشی آمریکایی بود. او در ۱۹۱۹ مختصری به عنوان وزیر امور مالی اتریش کار کرد. او از تأثیرگذارترین اقتصاددانان قرن بیستم بود و لفظ «تخریب خلاقانه» را در علم اقتصاد باب کرد.
او پی اچ دی خود را در دانشگاه وین، به سرپرستی اویگن بوم فن باورک نظریه‌پرداز سرمایهٔ اتریشی دریافت کرد.
او در سالهای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰، مطالعات گسترده‌ای در زمینه کارآفرینی انجام داد و مطالب بسیاری در این حوزه منتشر کرد.
شومپیتردر سال۱۹۳۴ فرایند کارآفرینی را ” تخریب خلاق ” می‌نامد. به عبارت دیگر ویژگی تعیین کننده در کارآفرینی همانا انجام کارهای جدید یا ابداع روشهای نوین در امور جاری است.
تعریف کارآفرینی از دیدگاه ژوزف شومپیتر
شومپیتر در سال ۱۹۲۸ تعریف کارآفرینی را به صورت زیر مطرح کرد:
عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصتهاست.
البته بعد از ورود شومپیتر در سیاست تعریف‌های بعدی‌اش از کارآفرینی جنبه‌ی کلان‌تر به خود گرفت. به عنوان مثال تاکید می‌کرد که کارآفرینان کسانی هستند که اقتصاد و سازمان‌ها را زنده می‌کنند.
البته نگاه شومپیتر به کارآفرینی صرفاً در این تعریف خلاصه نمی‌شد. او ابعاد کارآفرینی را فراتر از مفهومِ فرصت جویی و فرصت پروری می‌دید. شومپیتر به رابطه بین کارآفرینی و نوآوری توجه ویژه داشت. او پنج شیوه نوآوری را مد نظر داشت:
معرفی یک کالای جدید
به کار گیری یک شیوه‌ی جدید برای تولید یک محصول قدیمی
ایجاد یک بازار جدید برای یک محصول موجود
کشف و به‌کار گیری یک منبع جدید برای تامین مواد اولیه
ایجاد یک ساختار جدید برای یک صنعت موجود
او چنان دقیق به ویژگیهای کارآفرینان و شیوه‌های عملکرد آنها می‌پردازد که امروزه در نوشته‌های آکادمیک، گاهی به جای اصطلاح تعریف کارآفرینی توسط شومپیتر از اصطلاح کلی‌ترِ کارآفرین شومپیتری استفاده می‌کنند تا تمام آنچه او مد نظر داشته حفظ شود و از قلم نیفتد .
پیتر دراکر پدر علم مدیریت : کارآفرین را کسی می داند که فعالیتی را با سرمایه اقتصادی خودش شروع می کند، ارزش ها را تغییر می دهد و در محیط اطراف خود تحول ایجاد می کند و به سمت بهتر شدن می برد.

کل اهدافی که ما می تونیم ازکارآفرینی داشته باشیم چه چیزهایی میتونه باشه؟
کارآفرینی و تولید اشتغال پل توسعه است، اگر به پیام انجمن کارآفرینی توجه کرده باشید آمده است: کارآفرینی پلی است که نوآوری را به شکوفایی می رساند. به همین دلیل است که امروزه به مساله کارآفرینی اهمیت زیادی داده می شود و همه جا از آن سخن به میان آورده می شود چراکه راه توسعه از کارآفرینی می گذرد
.
رابطه علم و کارآفرینی درچه حدیه؟
علم همیشه به عنوان راهنما همیشه مطرح خواهد بود. اگر کارآفرین با ایده و خلاقیت و هنر خود در صدد کارآفرینی بر می آید، این علم است که به او میگوید که حال باید چه کند و چگونه ایده خود را به ثمر رسانده و به اصطلاح کارافرین شود.
همانطور که میدانیم علم را هم می توان بصورتی تجربی آموخت و هم بصورت تئوریک و آکادمیک، اما آنچه مشهود است آنست که اشتباه و شکست در علوم آکادمیک کمتر رخ می دهد. اینجاست که نقش آموزش کارآفرینی پراهمیت جلوه می کند و ملزومات آن می بایست فراهم شود. دروس کارآفرینی به دانش آموزان دوره متوسطه و همچنین دانشجویان برخی از رشته های تحصیلی در ایران هم آموزش داده می شود و به تازگی رشته کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی نیز وارد سیستم آموزش عالی کشور شده است.
از آنجایی که کارآفرینی بخصوص در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است توجه همه جانبه به این مساله مورد نیاز است.مساله اشتغال بانوان ، روانشناسی و یا اهمیت خانواده ها در ترویج و آموزش کارافرینی جایگاه خاصی دارد.
کارآفرین کیست؟
با وجودی که کلمه کارآفرین و مفهوم کارآفرینی ساده و قابل درک به نظر می‌رسد، اما می‌توان گفت که تعریف دقیقی از کارآفرین و کارآفرینی که مورد اتفاق نظر همگان باشد وجود ندارد.
البته به نظر می‌رسد صفت‌های زیر، از جمله صفت‌هایی هستند که به کارآفرین‌ها نسبت داده می‌شوند:
خلاقیت ، پیشرو بودن ، ایجاد اشتغال ، ثروت آفرینی ، جرات ریسک کردن ، ارزش آفرینی ؛ آینده نگری وآینده سازی

جناب اقای مصطفی روح زنده  کارافرین۲۴

تمامی حقوق مطالب برای وبسایت بهین بلاگ محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
تمامی حقوق مطالب برای وبسایت قدرت گرفته از : بک لینکس